Det er ferietid, gårsdagen kom til oss her i sørvest med ein sitrande
varme. Dette ein drøymer om; å sitja på terrassen med ei god bok, eit glas vin
og minimalt med klede, sjølv når klokka nærmar seg midnatt – på Tjensvoll – i
Stavanger! Mange pakkar ein eller annan koffert i desse dagar, og oppi den ei
god bok eller fleire. Den gode boka blir for mange ein salderingspost i dei
kvardagane som livet består av. Nå er det mange av oss som finn plass til bøkene
elles i livet også, og må ha det, på ein måte. Av og til tenkjer eg at eg
kanskje skal bruka tida på noko anna, men det er ei lengt der; til papiret
(sjølv om eg også les e-bøker), til setningane, universet eg blir invitert inn
i. Derfor var det ein artikkel frå 2004 eg stoppa opp ved då eg skulle skriva
vekas bloggpost. Det er forfattaren Jan Kjærstad som deler eit utdrag frå
artikkelsamlinga ”Menneskets nett” med lesarane i Aftenposten. Der gir han oss
altså sju grunnar til å lesa romanar. Eg skal guida deg gjennom på beste vis:
Éin – Konfekteska
Den kanskje mest undervurderte grunnen til at me les skjønnlitteratur,
meiner Kjærstad, er at det er nyting. Han viser til ”Mysterier” av Knut Hamsun.
Eller den franske litteraten Roland Barthes som samanliknar fryden med lesinga
med sansen for erotikk. Kjærstad har også ein annan metafor for ei god bok,
nemleg konfekteska. Slik ei Kong Haakon-eske tilbyr mange ulike slags nytingar,
gjer også ei god bok det. Ikkje minst tilfredsstiller den ulike smakar. Lesing
er demokrati og lesing er toleranse. Og slik me har ulike favorittar i
konfekteska, meiner Kjærstad at det er ei velsigning for breidda i litteraturen
at me som lesarar har ulike preferansar og dermed vel høgst forskjellige bøker
til favorittar.
To – Spegelen
Viss me les ein god roman, er sjansen stor for at me etterpå ser verda,
verkelegheita, på ein ny måte, seier Kjærstad og trekk også inn det
samfunnsmessige aspektet. Ein roman vil ofte etterlikna, spegla, menneske og verda,
og på ein måte som skaper glede og erkjenning i lesaren. Me les romanar fordi
me der kan få eit anna perspektiv på samfunnet enn det me kan henta i lærebøker
og politiske analysar, meiner han, og nemner ”Seierherrene” av Roy Jacobsen som
eit godt eksempel. Ei god etterlikning fører gjerne til attkjenning. Og
forbløffande og frydefulle attkjenningar blir verande i minnet.
Tre – Navet
Men endå viktigare enn å få tilgang til samfunnskunnskapar vinkla på
ein uvanleg måte, konfronterer møtet med ein god roman oss med grunnverdiar,
tenkemåtar og livssyn, skriv Kjærstad. Han nemner ”Morgon og kveld” av Jon
Fosse, og bøkene til Virginia Woolf og Tarjei Vesaas. Han refererer også til diskusjonen
om forfattarane si rolle som intellektuelle i samband med Kosovo-konflikten og
NATO-bombinga i 1999. Kjærstad hevda då at forfattaren leverer sitt viktigaste
bidrag til forståinga av slike konfliktar i dei fiksjonane ho eller han skriv,
og ikkje i pamflettar og avisartiklar. Fordi skjønnlitterære verk kan avsløra
korleis me tenkjer, og bøkene då kan utvida våre førestellingar om kva som er
menneskeleg muleg. Derfor meiner han at romanar høyrer meir heime på eit
førebyggjande enn på eit dagsaktuelle plan. Me treng å tumla med dei heilt
grunnleggjande spørsmåla: Kva er eit menneske? Er det grenser for vondskapen
vår? skriv Kjærstad og meiner at ingenting seier meir om mennesket som vesen, djupnene
og høgdene i oss sjølv, enn romanar som ”Lol Valérie Stein” av Marguerite Duras
eller ”Idioten” av Fjodor Dostojevskij.
Fire – Balsaflåten
Romanar eggar oss til å sjå nye samanhengar. Den fremste
verdslitteraturen lar oss sjå uventa samband mellom betar av den menneskelege kunnskap
og erfaring, les ”The Gold Bug Variations” av Richard Powers. Eller ”Hotel
World” av Ali Smith. I eit samfunn som blir stadig meir innfløkt, og der delsannheiter
blir stadig fleire, blir det færre og færre som freistar å setja dei saman,
meiner Kjærstad. Her meiner han forfattaren er ein outsider, som gjennom
fantasien kan ta seg fridomar og spekulera, og gjennom det kan presentera nye
eller alternative samanhengar. Balsaflåten kallar Kjærstad også for
Heyerdahl-strategien. Nettopp gjennom å fletta saman kunnskap frå ulike
vitskapar, kunne Heyerdahl prøva seg med dristige gjettingar om korleis
kulturkontakten tidlegare hadde gått for seg.
Fem - Skarabeen
Så kjem den mest opplagte grunnen til å lesa meir skjønnlitteratur,
nemleg at gode bøker øver opp imaginasjonen, vår eiga kraft til å innbilla oss
ting. God skjønnlitteratur er i slekt med magien. Eller meir jordnært: med
fantasien. Skarabeen er den billeforma steinen som ein la over hjartet til den
døde i det gamle Egypt. Billa var også teiknet for dei tre bokstavane som forma
verbet ”å bli”, og dermed trudde ein at den døde med det var sikra eksistens
vidare, eit evig liv. Kjærstad meiner at det å halda ei bok i handa er som å
halda ein slik skarabé: den får tanken til å fly. Me fantaserer. Her slår han
også eit slag for dei rare bøkene, også kalla den smale litteraturen. Me må av
og til gje oss utfordringa det er å lesa noko me ikkje kjenner igjen, noko som
rommar mulegheita til å utvida oss. Som til dømes Gertrude Stein. Openheit er
adelsmerket til den sanne lesaren, meiner Kjærstad. Derfor skal me øva opp
nysgjerrigheita, motet. Me har ofte lett for å undervurdera dei beste bøkene
som bryt med all vanetenking. Men i dette skeive ligg det ei kolossal kraft.
For det fremste kjenneteiknet på ein god idé, sett i ettertid, er at dei fleste
ikkje likte den. Bøker som først blei sett på som merkelege og dårlige, endar
av og til opp som verdslitteratur.
Seks – 500-kronerssetelen
Me les romanar fordi det er direkte matnyttig! Ein sjølvsagt, men lite
påakta grunn, ifølgje Kjærstad. Når me les, får me eit språk. Vokabularet vårt
blir større, og me lærer å uttrykkja oss. Ganske så viktig når me skal kommunisera
med andre. Så har du dei som meiner at mennesket som art nådde sin maksimale
språklege kompetanse først gjennom oppfinninga av skrive- og lesekunsten. At
det var først med kunsten å lesa at den ”potensielle intelligens” til mennesket
blei aktivert. Lesinga har på ein måte blitt ein ny menneskeleg sans:
lesesansen. Me les altså for å bli kloke, meiner Kjærstad. Dessutan; argumentet
som ser ut til å ha fått sin renessanse: Me les for å kunne bli gode
forteljarar. Framtidsforskarar, som danske Rolf Jensen, påstår at dei neste
tiåra tilhøyrer dei gode historieforteljarane. Det er den økonomiske
konsekvensen av lesinga, som har gitt punkt seks tittelen 500-kronerssetelen.
Den syner eit bilete av Sigrid Undset. Ho er ikkje den einaste forfattar på dei
norske pengesetlane. Kjærstad oppsummerer: Litteratur er kapital!
Sju – Det tomme skrinet
Kjærstad sin siste grunn til å lesa romanar er at dei kan skjenka ei
djup, intuitiv innsikt. Han meiner det eksisterer eit basalt menneskeleg behov
for forteljingar fordi forteljinga er den overlegent beste reiskapen me har til
å skapa meining i erfaringane våre. Og her vil Kjærstad slutta sirkelen: Den
eigentlege årsaka til at me nyt ei bok, er den innsikta som sakte veks fram i
oss undervegs i leseakta. Inga nyting er større enn å få innsikt, meiner han.
Styrken til ei forteljing er at den gir lesaren ei erkjenning som lesaren ikkje
kan få på nokon annan måte. Og ikkje gjennom noko anna medium. Han viser til ei
kva som helst historie av Karen Blixen som eksempel. Kjærstad har sjølv
embetseksamen i teologi. Han blei sjokkert då han mot slutten av
universitetstida oppdaga at han fekk ei klarare erkjenning om det religiøse ved
å lesa ein liten del av Pär Lagerkvists ”Det eviga leendet”, enn av seks år med
akademiske studiar til saman.
Endeleg: Skjønnlitteratur kan også få oss til å le av oss sjølv, skriv
Kjærstad. Me treng eit frigjerande perspektiv. Ein latter. Som den ein kan få
av å lesa ”Tristram Shandy” av Laurence Sterne. Så har dei gode skjønnlitterære
bøkene den gåtefulle resten, eit moment som ikkje kan forteljast, slik Joseph
Conrad illustrerer i si bok ”Heart of Darkness”. ”The Heart of the Matter” er
tittelen på ei bok av Graham Greene. Me les for å få kontakt med dette som
ikkje kan seiast. Det uforklarlege. Det irrasjonelle. Mennesket søkjer, me
jaktar på ein gral, eit skrin, som alltid vil vera tomt om me finn det. Men me
anar innhaldet. Gjennom ord får me
innblikk i noko som ikkje kan uttrykkjast med ord, skriv Kjærstad. Trass i all
forskinga; mennesket er fulle av rom som det ikkje går an å koma inn i. Rom som
er fylt av noko usynleg, ugripeleg, ugjennomtrengeleg. Gode romanar minner oss
om dette.
God sommar i jakta på konfektbetane i det tomme skrinet!
D27/78-79
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar