17. februar 2017

Kvinna bak mitt grafiske nostalgiske minne



Så sit du der og anar ingenting medan du les Klassekampn, og så slår nostalgiske minne mot deg så du knapt kan anda. Eller, så sterkt inntrykk gjorde det vel ikkje, men at augo festa seg på coveret til fire bøker om verdshistoria, er i alle fall sant. Eg starta i første klasse i 1972, og kom derfor etter kvart i målgruppa for desse fire bøkene som Kristian Moen er forfattar av, men som ei dame som heiter Junn Paasche-Aasen gjorde den grafiske designen på. 


Og det ho gjorde, Junn, var ikkje mindre enn å revolusjonera lærebøkene på 1970-talet, og dette blei ho i fjor tildelt æresprisen til Grafill for. Meir om det etter kvart.

For kva var det som skjedde med lærebøkene då eg starta på skulen? Jo, fram til då var det mest vanleg at teksten sto i sentrum, og så blei det slengt på ein illustrasjon her og der. Så kom Junn og var opptatt av læreboka som eit heilskapleg produkt der den visuelle utforminga var viktig for funksjonen til boka. 

 
Dette skreiv Grafill-juryen då dei gav æresprisen til June Paasche-Aasen:

«Hjernen oppfatter det visuelle mye raskere, og ofte betre, enn det skrevne ord. Kunsten å kombinere tekst med illustrasjoner, farger og ulike fonter på en logisk, ryddig og oversiktlig måte, gir hjernen mye hjelp, og revolusjonerte lærebøkene i Norge, var Junn Paasche-Aasen».

Det var ikkje berre historiebøker ho gav form til, vaks du opp på 70-talet har du trulegvis også studert deg gjennom bøkene hennar i fysikk, kjemi, norsk og o-fag. 
 
Viss ein tekst er vanskeleg å lesa, er det sannsynlegvis ikkje deg det er noko feil med, men  typografien, har Paasche-Aasen sjølv sagt om arbeidet sitt. Det er forresten ho som kom opp med namnet på organisasjonen Grafill også, som er ei samanstilling  av omgrepa «grafisk design» og «illustrasjon». 


D112/102-103


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar