Tidleg i mars skreiv eg ein bloggpost om pc-nostalgi;
eg hadde funne kvitteringa for det første pc-kjøpet mitt og minna strøymde på.
Det var nok å setja seg inn i med denne nye digitale verda; eg kjende likevel
at eg hadde eit slags oversyn så lenge det berre var meg og pc-en og eit
program eller to eg hadde fått med då eg kjøpte maskinen. Det var ei heilt ny
verd som opna seg med internett. Utklyppa med medieinnhald som eg for tida er
inne i, etterlet ingen tvil om mine ambisjonar om å forstå og setja meg inn i
alt det nye. Her er ein serie om det digitale fotografiet, artiklar om
virusprogram og korleis kvitta seg med dei lumske ormane og innimellom mange
gode tips og spalter, mellom anna ei i Stavanger Aftenblad, kalla «høyreklikk».
Når du høgreklikkar på datamusa eller nedafor tastaturet på ein datamaskin, får
du opp ein heilt ny meny og via denne kan du gassa deg i masse nye moglegheiter
– og kunnskap.
Eg
har lyst å fortelja vidare kva SA denne gongen fortalte oss om digital lyd,
eller meir spesifikt, om mp3-fila. Dette var rett rundt tusenårsskiftet og mp3-spelarar
var på veg til folks lommer for alvor. Ipod var greia for mange, men sjølv trur
eg debuten min på desse mp3-filene var ein Creative muvo.
Mp3
var likevel ikkje debuten for digital musikk, det var compact disc-en, cd
mellom vener. Tidleg på 1980-talet blei selskapa Phillips og Sony samde om ein
cd-standard. Poenget med digitale lydopptak, fortel Toralf Sandø i Aftenbladet
oss, er at dei elektriske impulsane frå mikrofonar og anna opptaksutstyr blir «skore»
opp i små byggjeklossar eller bits. Cd-en har informasjon om lydar med
frekvensar opp til 44,1 kHz, som betyr 44.100 lydbølgjer i sekundet. Eitt
sekund med lyd blir dermed lagra som nesten 1,5 millionar bits. Hadde du éin
enkelt cd til å samla lydkutta på, så var dette ei overkomeleg mengde.
Utfordringa kom då desse digitale signala skulle sendast via telenettet eller
eteren. Ein starta jakta på litt meir økonomiske måtar å koda lyden på.
Her
dukka altså filformatet mp3 opp. Det blei utvikla av det tyske Fraunhofer IIS
(Institutt for Integrerte Systemer) som er ein del av selskapet Fraunhofer
Gesellschaft. I 1989 fekk selskapet patent på mp3-formatet i Tyskland.
Med
mp3-lyd treng du berre ein tolvtedel av den bandbreidda som cd-lyden brukar.
Korleis er det mogleg?
Stikkordet
er algoritmar, eit fenomen som fleire og fleire får eit forhold til, for det er
dette mange sosiale medium brukar for å henta ut informasjon om brukarane sine
slik at annonsørar kan bli meir målretta i marknadsføringa si. Det er altså
snakk om ein serie kodereglar som gjer at mp3-formatet er meir økonomisk når
det blir snakk om plass.
For
det første: Mp3-algoritmen kuttar ut all lyd me ikkje høyrer. Eit godt øyre kan
fanga inn lydbølgjer opp til 20 kHz. Veldig svake lydar og veldig høge lydar
blir dermed kasta på dynga.
For
det andre: Algoritmen går psykoakustisk til verks. Lydar som høyrselssenteret i
hovudet ikkje fangar opp fordi det blir maskert av andre lydar, blir også
kasta.
No
sit du igjen med «destillert» lyd, og då kan signala pakkast og mp3-fila er
ferdig koda, med informasjon for ein flyt på 128 kilobits per sekund. Når du
spelar mp3, så avkodar du mp3-fila.
Så blei
dette ein fin repetisjon for meg, og kanskje du også kan ta det med deg vidare
i din dag.
D122/181