Verda er motsetnadsfylt, mildt sagt. Elleville
jubelscenar frå sommar-OL i Rio etter kvart som utøvarar kronar draumar med
medaljar av edel valør. Det er rørande å sjå kjenslene som utfaldar seg. Og så:
Dei daglege dryppa frå valkampen i USA der Daniel Trump sine utspel berre gjer
meg vondt i magen. Det krøllar seg, bokstavleg tala. Eg har enno ikkje høyrt
han uttala noko som møter meg med positiv gjenklang. Retorikken hans fungerer
rett og slett ikkje på meg. Og det var nettopp det den amerikanske psykologen
og filosofen William James, som levde mellom 1842 og 1910, var opptatt av: kva
som fungerer som sant.
Det
er Erik Bjerck Hagen, professor i ålmenn litteraturvitskap som presenterer
James i Dag og Tid-spalta Kva ville han med livet. James grunnla psykologien
som fag i USA, og han utvikla pragmatismen til å verta det originale
amerikanske bidraget til filosofihistoria. Han hadde ei sterk tru på at vitskap
og filosofi kunne gjera verda til ein endå betre stad å leva. Som Hagen skriv
om James og samtida: «Dei skiftande omgrepa og sanningane i filosofi og teori
vert frigjerande dersom vi der dei som verkty med praktiske konsekvensar og ikkje som utsegner som skal
korrespondera med alt etablerte røyndomar.»
William James, som var bror til forfattaren Henry
James, hadde sterk innverknad på den modernistiske litteraturen gjennom
analysar av «medvitsstraumen» og «sjølvmedvitet». I Noreg kom det
religionspsykologiske verket Religiøs
røynsle i sine ymse former i 1920. Fleire blei provoserte av den
pragmatiske teorien om sanning, som seier at sanningar berre er sanne så lenge
vi ser at dei fungerer som sanne. For
mange blei dette for relativistisk og ustabilt.
Fascinerande synest eg tankane hans om Gud er, slik
Hagen formidlar dei. James tenkjer seg at Gud er ei omstridd kraft som strevar
med å realisera sin versjon av
pluriverset (som James kalla det alltid vertande ikkje-samanhengande
universet). Gjennom gode handlingar kan menneska medverka til at dette lukkast.
Gud er meir inspirerande og interessant dersom han ikkje er allmektig – når han
er ei handlande kraft, ikkje ei kvilande makt, meinte James. Når det gjeld
litteraturanalyse må denne byrja med å sjå kva som fungerer og ikkje fungerer i
ei leseerfaring, ikkje med metodar,
teoriar, prinsipp, lovmessige trekk, meinte den amerikanske filosofen.
Vil du lesa meir av verka hans, så blir The Principles of Psychology frå 1890
rekna som eit hovudverk. Viktig er også Pragmatism
frå 1907.
Gode handlingar fungerer altså. Treng du meir enn
olympiske leikar i Rio til å få kontakt med den kjenslemessige åra, så kan du
også kosa deg med filmen Pride i
helga. Det
er fare for at du får tru på mennesket igjen etter den filmen.
D85/53/119
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar